Arhiva časopisa Međunarodna politika


Međunarodna politika Vol. 68 No. 1166-1167/2017

Sadržaj

EVROSKEPTICIZAM KAO ČINILAC POLITIČKOG IDENTITETA GRAĐANA REPUBLIKE SRBIJE
Nenad Stekić, MA
Međunarodna politika, 2017 68(1166-1167):5-21
Sažetak ▼
Cilj ovog članka je prikaz najznačajnijih teorijskih rasprava o evroskepticizmu, kao i upućivanje na postojeća istraživanja javnog mnjenja o evropskim integracijama Republike Srbije. Pitanja na koja rad nastoji da ponudi odgovore tiču se zastupljenosti evroskepticizma u političkom identitetu građana Srbije u kontekstu aktuelnih pregovora o članstvu sa Evropskom unijom. Kao sekundarni izvor podataka, biće korišćeni nalazi istraživanja realizovanih za potrebe Kancelarije za evropske integracije Republike Srbije, za period između 2009. i 2017. godine. Autor će hronološki predstaviti razvoj javnog mnjenja u vezi sa članstvom Srbije u Evropskoj uniji. Pored toga biće predstavljeni faktori koji dovode do kontinuiranog evroskepticizma u Republici Srbiji. Zaključci rada upućuju na postojanje dugoročnog i visokog nivoa evroskepticizma kod građana Republike Srbije, naročito nakon potpisivanja Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju 2008. godine.
EVROPSKA UNIJA KAO POSREDNIK U DIJALOGU BEOGRADA I PRIŠTINE – KRITIČKI OSVRT
Jovana Perić
Međunarodna politika, 2017 68(1166-1167):22-34
Sažetak ▼
Rad proučava delovanje Evropske unije kao posrednika u dijalogu Beograda i Prištine, od 2011. godine. Naglasak je upravo na medijatorskom angažovanju Unije, a ne na pozicijama strana u dijalogu, njihovim interesima, ili stavovima o dijalogu ili posredniku. Cilj je utvrđivanje najvažnijih uspeha, ali i neuspeha koje je Unija ostvarila, budući da se vrlo često javlja jednostrana slika u kojoj se pozitivni ishodi pripisuju posredniku, a negativni stranama u dijalogu. Medijatorski proces propušten je kroz metodološki okvir koji utvrđuje format, ključne dimenzije i strategije. Glavni zaključak jeste da je Evropska unija kao posrednik u dijalogu između Beograda i Prištine delimično uspešna – ona beleži formalne uspehe i neformalne neuspehe. Kao glavni budući izazov nameće se definisanje uspeha u dijalogu i posredovanju.
ULOGA SAVETA BEZBEDNOSTI UJEDINJENIH NACIJA U BORBI PROTIV TERORIZMA TOKOM SIRIJSKE KRIZE
Isidora Pop-Lazić
Međunarodna politika, 2017 68(1166-1167):35-55
Sažetak ▼
Građanski rat u Siriji koji bukti još od 2011. godine, kao svoju posledicu, pored ogromnog broja migranata na tlu Evrope, ima i eskalaciju terorizma i to ne samo u Evropi već širom sveta. Suzbijanje terorizma kao globalnog problema povereno je, u skladu sa Poveljom Ujedinjenih nacija, Savetu bezbednosti, kao najvišem organu zaduženom za održavanje međunarodnog mira i bezbednosti. Pitanje terorizma se, od strane država članica, često zloupotrebljava i tretira kao sredstvo za sprovođenje kako spoljne, tako i unutrašnje politike velikih sila, zanemarujući time da njihovo delovanje treba da bude in commune bonum, odnosno za opšte dobro čovečanstva, koje je i te kako ugroženo ovim složenim oblikom političkog nasilja. Imajući u vidu da sredstva javnog informisanja u Srbiji u većini slučajeva nisu izveštavala o rezolucijama koje se bave temom terorizma, već je fokus bio usmeren na senzacionistički element terorističkih napada, nameće se potreba za sveobuhvatnom analizom tih dokumenata uzimajući u obzir njihovu pravnu snagu.
POLITIČKI, EKONOMSKI I KULTURNI ASPEKTI PRISUSTVA TURSKE U BIH OD 2003. GODINE
Vuk Lazić
Međunarodna politika, 2017 68(1166-1167):56-76
Sažetak ▼
Kontinuirano jačanje Turske uz izmenjene globalne okolnosti prouzrokovane okončanjem Hladnog rata, stvorilo je mogućnost za određenje sveobuhvatne i relativno nezavisne strategije državnog nastupanja, oličene u konceptu neoosmanizma. Veliki značaj u okviru ove strategije ima region Balkana, sa posebnim akcentom na geopolitički prostor Bosne i Hercegovine. Od dolaska na vlast AKP, na čelu sa Redžepom Tajipom Erdoganom, uočljivi su novi impulsi u smeru jačanja političkog, ekonomskog, bezbednosnog i kulturnog aspekta turskog prisustva u BiH. Sprovođenje koncepta neoosmanizma na prostoru BiH u velikoj meri usmereno je ka zaštiti interesa muslimanskog faktora, a neretko suprostavljeno interesima druga dva naroda. Politički uticaj predstavlja najdominantiju oblast turskog prisustva, dok ekonomski i kulturni beleže određena jačanja. Sa druge strane, osim Turske na muslimanski činilac pre svega, ali i na celokupan prostor BiH, uticaj još od vremena otpočinjanja građanskog rata (1992–1995) imaju konkurenti Iran i Saudijska Arabija, koje teže jačanju sopstvenog uticaja i geopolitičkih strategija na ovom prostoru.
POZICIJA JAPANA U ISTOČNOJ AZIJI: OD REGIONALNE SILE DO ZAVISNOG BALANSERA
Sanja Stanković
Međunarodna politika, 2017 68(1166-1167):77-92
Sažetak ▼
U radu se analizira položaj Japana u regionu Istočne Azije, sa osvrtom na istorijski tok, od uspona do regionalne, a zatim i velike sile koja je koristila svoju moć u ostvarivanju imperijalističkih ciljeva. Takođe, rad obuhvata analizu japanske sposobnosti da povrati stari položaj u regionalnoj raspodeli moći, posle odlaska američkih upravljača 1952. godine. Poseban osvrt stavljen je na strategiju Japana da, u novim okolnostima, pre svega uzdizanju Kine kao svetske sile, održi status quo na Dalekom istoku.
POSLEDICE MEĐUNARODNIH PROBLEMA OKO RASPODELE RESURSA PIJAĆE VODE NA PROSTORU CENTRALNE AZIJE
Dr Gavrilo Ostojić
Međunarodna politika, 2017 68(1166-1167):93-117
Sažetak ▼
Neracionalno korišćenje vode reka Sir Darje i Amun Darje, u Centralnoj Aziji, odnosno na području Aralskog basena, dovelo je do velikog poremećaja vodenog bilansa Aralskog jezera. Tokom 60-ih godina prošlog veka, odlukom vlasti Sovjetskog Saveza, ovaj region je pretvoren u „region pamuka“ za čije potrebe je izgrađen veliki broj kanala za navodnjavanje. Zahtevi za proizvodnjom pamuka su rasli iz godine u godinu, što je uticalo da poraste potrošnja pijaće vode. Od 1961. godine priticaj vode u jezero se toliko smanjio da nije mogao da nadomesti količinu vode koja se iz njega gubila isparavanjem. Na ovaj način nivo vode u jezeru se konstantno smanjivao, tako da je 1989. godine nivo jezera bio manji za 14 m u odnosu na stanje iz 1960. godine. Međutim, raspadom Sovetskog Saveza, 1991. godine, u Aralskom basenu nastaje 5 novih država, koje ne mogu da nađu zajednički jezik oko raspodele i korišćenja resursa pijaće vode, što je dodatno pogoršalo veliku ekološku katastrofu u ovom regionu, koja je ostavila nesagledive posledice (klimatske, ekološke, socijalne i zdravstvene) ne samo po biljni i životinjski svet već i po čoveka. Težnja svake novonastale države, da ima primat u korišćenju i potrošnji ograničenih resursa pijaće vode, odnosno težnji da do krajnjih granica iskoristi u potpunosti „svoje” resurse pijaće vode, koji predstavljaju osnovni katalizator rasta njihovih slabih ekonomija, predstavlja najozbiljniju bezbednosnu pretnju koja bi moglo da destabiliše region Centralne Azije, i da nesumljivo uveća već postojeći potencijal militarizacije, sukoba i konflikata nad ovim ograničenim, ali obnovljivim prirodnim resursom. U radu je posebno naglašeno stanje resursa pijaće vode u centralnoj Aziji – Aralskom basenu, uzroci medjunarodnog spora i posledice međunarodnog spora u besenu Aralskog jezera.
POLITIČKE PRETPOSTAVKE ZASNIVANJA REGIONALIZMA I REGIONALIZACIJE U BOSNI I HERCEGOVINI
Ljiljana M. Mudrinić
Međunarodna politika, 2017 68(1166-1167):118-137
Sažetak ▼
Predmet ovog rada jesu političke pretpostavke zasnivanja regionalizma i regionalizacije u Bosni i Hercegovini. Кakva su iskustva drugih zemalja i opšte pretpostavke za razvoj regionalizma, te kakvi su geopolitički aspekti regionalizma u Bosni i Hercegovini. Regionalizaciju podstiču strateški, ekonomski i često, kulturni činioci. Intenzivnijom regionalizacijom, učvrščivanjem bezbijednosnih, privrednih, kulturnih, vjerskih i drugih oblika veza i savezništva države određene regije produbljuju postojeće ili definišu nove oblike regionalne povezanosti. Ipak, kada je BiH u pitanju treba reći da ne postoji jasna i usaglašena regionalna politika i usaglašenost na svim nivoima „vlasti” ili, tačnije, „upravljanja” o pravcu u kome regionalna politika treba da se razvija.
POLITIKA USLOVLJAVANJA MEĐUNARODNOG MONETARNOG FONDA
Goran Vujović
Međunarodna politika, 2017 68(1166-1167):138-157
Sažetak ▼
Svrha MMF-ih programa je pomoć zemljama u razvoju koje se suočavaju sa ekonomskim i finansijskim problemima, a cilj je jačanje stabilnosti njihovog deviznog kursa, finansijskog sistema i nacionalne valute, što sledstveno vodi povećanju ugleda država-članica i poverenja inostranih investitora, te ubrzanju regionalnog razvoja. Pritom, MMF je, uprkos pozitivnim rezultatima, kritikovan jer je od savetodavne, tehničke i nepolitičke institucije pretvoren u aktera koji limitira integritet država-članica koje, iako pod pritiskom proliferacije uslova, nisu ostvarile očekivani privredni rast. Ipak, ako odgovarajući na kritike uzmemo u obzir reformske kapacitete vlada i sklonost političara ka korupciji jasno je zašto MMF koristi potrebu država-članica za kreditima i odnos subordinacije prilikom primene politike uslovljavanja. Ali, neophodno je i da MMF programske uslove adaptira specifičnim okolnostima država-članica.

Prikaz

SARADNJA DRŽAVA ČLANICA EVROPSKE UNIJE U OBLASTI CIVILNE ZAŠTITE
Dragana Dabić
Međunarodna politika, 2017 68(1166-1167):159-161
STUDIJE I OGLEDI IZ MEĐUNARODNOG PRAVA, MEĐUNARODNIH ODNOSA I DIPLOMATIJE
Radomir S. Jergić
Međunarodna politika, 2017 68(1166-1167):162-166